کد مطلب:29065 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

تقسیم کننده بهشت و دوزخ












3539. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:علی، تقسیم كننده جهنّم است.[1].

3540. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - به علی علیه السلام -:تو تقسیم كننده جهنّمی و تو درِ بهشت را می زنی و [ مردمان را] بدون شمارش، وارد آن می سازی.[2].

3541. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:علی، تقسیم كننده بهشت و جهنّم است.[3].

3542. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - به علی علیه السلام -:تو تقسیم كننده بهشت و جهنّمی و در روز قیامت، جهنّم می گوید:این، از آنِ من و این، از آنِ تو![4].

3543. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:منادی [ در روز قیامت] آواز می دهد:ای علی! هركس تو را دوست می داشت، به بهشت وارد كن و هركس دشمن می داشت، به جهنّم بفرست. تو تقسیم كننده بهشت و تقسیم كننده جهنّمی.[5].

3544. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! تو تقسیم كننده بهشت و جهنّمی، جز كسی كه تو را می شناسد و تو او را می شناسی، وارد بهشت نمی شود، و جز كسی كه تو را نمی شناسد و تو او را نمی شناسی، وارد جهنّم نمی گردد.

ای علی! تو و امامانِ از بین فرزندانت، در روز قیامت، بر «اعراف» ایستاده اید و گنهكاران را به چهره شان می شناسید و مؤمنان را به نشانه هایشان.[6].

3545. پیامبر خداصلی الله علیه وآله - به علی علیه السلام -:هنگامی كه روز واپسین شود... پیشینیان و پسینیان، برای خاطر تو در یك جا جمع می شوند و به پیروانت فرمان ورود به بهشت، و به دشمنانت فرمان ورود به جهنّم می دهی. تو تقسیم كننده بهشت و تقسیم كننده جهنّمی. آن كه تو را دوست بدارد، رستگار است و آن كه تو را دشمن بدارد، زیان دیده است. تو در آن روز، امین خدا و حجّت آشكار اویی.[7].

3546. پیامبر خداصلی الله علیه وآله:ای علی! هنگامی كه روز رستاخیز شود، آواز دهنده ای از دل عرش، آواز خواهد داد:سرورِ پیامبران كجاست؟ و من به پا خواهم ایستاد. آن گاه آواز خواهد داد:سرور اوصیا كجاست؟ و تو به پا خواهی ایستاد. رضوان [، فرشته نگهبان بهشت]، كلیدهای بهشت را برایم خواهد آورد و فرشته مالك [، فرشته نگهبان دوزخ]، قفل های جهنّم را، و خواهند گفت:خداوند جل جلاله به ما فرمان داده كه آنها را به تو بدهیم و به تو دستور دهیم آنها را به علی بن ابی طالب بدهی. بنابراین، ای علی! تو تقسیم كننده بهشت و جهنّم خواهی بود.[8].

3547. علل الشرائع - به نقل از مفضّل بن عمر -:به ابو عبد اللَّه جعفر بن محمد صادق علیهما السلام گفتم:چرا امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام، تقسیم كننده بهشت و جهنّم شده است؟ فرمود:«چون دوست داشتن او ایمان، و دشمن داشتن او كفر است و بهشت، برای اهل ایمانْ آفریده شده و جهنّم، برای كافران آفریده شده است. پس او تقسیم كننده بهشت و دوزخ است و به همین خاطر به بهشت، جز دوستداران او وارد نمی شود و به دوزخ، جز كینه ورزان به او درنمی آیند.[9].

3548. معانی الأخبار - از حسن بن علی بن فضّال -:از امام رضاعلیه السلام پرسیدم:چرا پیامبرصلی الله علیه وآله به «ابو القاسم» كُنیه یافته است؟ فرمود:«چون او پسری به نام قاسم داشت و به این خاطر به ابوالقاسم، كنیه یافته است».

به وی گفتم:ای فرزند پیامبر خدا! آیا مرا شایسته آن می دانی كه بیشتر برایم بگویی؟

فرمود:«آری. آیا نمی دانی كه پیامبر خدا فرموده است:"من و علی، پدران این امّتیم؟"».

گفتم:چرا.

فرمود:«آیا نمی دانی كه پیامبر خدا، پدر همه امّت است و علی علیه السلام، در بین امّت به منزله پیامبر است؟».

گفتم:چرا.

فرمود:«آیا نمی دانی كه علی علیه السلام تقسیم كننده بهشت و دوزخ است؟».

گفتم:چرا.

فرمود:«به پیامبر از آن روی ابو القاسم گفتند كه او پدر تقسیم كننده (قاسمِ) بهشت و دوزخ است».[10].

3549. عیون أخبار الرضا - به نقل از ابو صَلت هِروی -:روزی مأمون به امام رضاعلیه السلام گفت:ای ابوالحسن! از جدّت امیر مؤمنان به من خبر بده كه به چه جهت و به چه مفهوم، وی تقسیم كننده بهشت و دوزخ است؟ در این خصوص، ذهنم بسیار مشغول است؟

امام رضاعلیه السلام فرمود:«ای امیر مؤمنان! آیا از پدرت، از طریق پدرانش از عبد اللَّه بن عبّاس روایت نكرده ای كه او گفت:از پیامبر خدا شنیدم كه می فرمود:" دوستی با علی ایمان و دشمنی با او كفر است؟ "».

گفت:چرا.

امام رضاعلیه السلام فرمود:«اگر تقسیم بهشت و دوزخ بر پایه دوستی و دشمنی او باشد، او تقسیم كننده بهشت و دوزخ خواهد بود».

مأمون گفت:ای ابو الحسن! خداوند، مرا بدون تو زنده نگه ندارد! گواهی می دهم كه تو وارث دانش پیامبر خدایی.

[ ابو صَلْت هِرَوی می گوید:] هنگامی كه امام رضاعلیه السلام به منزلش برگشت، نزدش رفتم و گفتم:ای فرزند پیامبر خدا، چه قدر زیبا به امیر مؤمنان پاسخ گفتی!

امام رضاعلیه السلام فرمود:«ای ابو صلت! با وی از آنچه واقعیت داشت، سخن گفتم. از پدرم شنیدم كه از پدرانش از علی علیه السلام روایت می كرد كه او گفت:پیامبر خدا فرمود:" ای علی! تو در روز قیامت، تقسیم كننده بهشتی. به دوزخ می گویی:این، مال من و این، مال تو! "».[11].

3550. بشارة المصطفی - به نقل از عیسی بن فاشی -:زمانی از مدائن به بغداد آمدم. وارد خیابانی شدم كه تاكنون از آن نگذشته بودم و در آن جا گروه زیادی از محدّثان را در كنار محدّثی دیدم. از مَركبم پایین آمدم و در انتهای جمعیت نشستم. هنگامی كه مجلسْ تمام شد و مردم پراكنده شدند، نزد محدّث رفتم تا چند چیز از وی بپرسم. محدّث، احمد بن حنبل بود. گفتم:خدا عزّتت دهد! من از مردم عراقم و مذهب ما دوستی اهل بیت علیهم السلام است. روایاتی به دست ما می رسد كه لازم است درستی آنها را بدانیم. آیا از تو درباره پاره ای از این روایات بپرسم؟

گفت:بپرس.

گفتم:آیا حدیثی درباره علی بن ابی طالب علیه السلام روایت شده كه «تو تقسیم كننده جهنّمی»؟

در كنار احمد بن حنبل، احمد بن نصر بن مالك بود. احمد بن نصر بن مالك، منكر چنین نقلی شد؛ ولی احمد [ بن حنبل]، او را ساكت كرد و گفت:او می پرسد.

آن گاه گفت:سند این حدیث، [ در نزد من] دارای ایراد است؛ امّا در حدیث دیگری است كه:«پروردگارا! دوستِ او را دوست، و دشمن او را دشمن بدار» و این حدیث، صحیح است و بی نیاز كننده از آن حدیث است؛ چون روا می داند كه دوستدار او در بهشت و دشمن او در دوزخ باشد. بنا بر این، معنای آن حدیث در این حدیث هست.[12].









    1. الأمالی، صدوق:49/83، روضة الواعظین:114، مناقب آل أبی طالب:158/2.
    2. مناقب علی بن أبی طالب:97/67، المناقب:281/294.
    3. الخصال:5/496، بشارة المصطفی:102 و 164، روضة الواعظین:115.
    4. الصواعق المحرقة:126، عیون أخبار الرضا:30/86/2، تفسیر القمّی: 389/2.
    5. الأمالی، صدوق:590/442، بشارة المصطفی:56، مائة منقبة:11/54.
    6. الأمالی، مفید:4/213.
    7. الأمالی، صدوق:1040/768، بشارة المصطفی:210.
    8. الخصال:1/580. نیز، ر. ك:تفسیر القمّی:325/2 و 326.
    9. علل الشرائع:1/162، مختصر بصائر الدرجات:216.
    10. معانی الأخبار:3/52، علل الشرائع:2/127، عیون أخبار الرضا:29/85/2.
    11. عیون أخبار الرضا:30/86/2، نثر الدرّ:364/1. نیز، ر.ك:ج 11، ص 326 (زیان های دشمنی با امام علی/آتش جهنّم).
    12. بشارة المصطفی:264.